Dipl.-Geogr. Sónia Hetzner
Funktion
Geschäftsführerin
Kontaktdaten
sonia.hetzner@ili.fau.de
+49 (0) 9131 85 61114
Raum 4-08
Arbeitsschwerpunkte
- Innovation und Wissenschaftsmanagement
- Hochschullehre im digitalen Zeitalter: Strategie & Change-Management
- Forschung im Bereich medienunterstützte Lehre, forschendes Lernen, mediengestützte interkulturelle Kompetenzentwicklung, Lebenslanges Lernen, e-Learning, Serious Games und Simulationen
- Konzeption, Entwicklung und Evaluation innovativer Lehr/-Lernkonzepte für die Hochschullehre im digitalen Zeitalter
- Koordination, Entwicklung, Beantragung und Durchführung von Drittmittelprojekten – national und europäisch – in den Bereichen: Digitalisierung der Hochschullehre, medienunterstütztes Lernen, Lebenslanges Lernen, Schulbildung u.a.
- Operative Leitung des FAU Projekts Qualität in Studium und Lehre (QuiS)
Projekte
- QuiS – Qualität in Studium und Lehre
- QuiS - Digitalisierung in der Lehre
- QuiS – Learning Lab
- CaseWORK – Caring for Volunteers Working with Refugees
- LernHaus
- FUTURE – Future Time Traveller
- ENGAGE
- ImReal – Immersive Reflective Experience-Based Adaptive Learning
- vhb – Tutorenschulung
- eLSe-Academy – eLearning für SeniorenAcademie
- ELLVE – Evangelische Landeskirche lernt vernetzt
- Int.Comp – Intercultural Competences
- InPath
- STENCIL – Science Teaching European Network for Creativity and Innovation in Learning
- Innovative Perspectives in Learning disabilities
- QuiS – Großveranstaltungen
- K2N – KeyToNature
- Mister – Military and Industrial SiTEs Reshaping
- eLSe – eLearning für Senioren
- SenTrain – Training from seniors for seniors
- E-LeGI – European Learning GRID Infrastructure
- StartUp EU – Be a high tech entrepreneur!
- STELLA – Science Teaching in a life long learning approach
- eL3 – eLernen und eLehren in der integrierten Lehrer-Aus- und Weiterbildung
- VIRTUS – Einsatz neuer Medien im Unterricht an Nürnberger Schulen
- LernKanal
- SenApp – Seniors Learning with Apps
- Internationalisierung 2.0
Publikationen (CRIS)
2024
Innovating Media and Learning in Higher Education with EU Support
Media & Learning Association Conference (Leuven, Belgium, 20.06.2024 - 21.06.2024) , , :
2023
Potentiale hybrider Lehre im Hochschulkontext : Ergebnisse einer qualitativen Interviewstudie mit Lehrenden
In: Lorenz Christian Mrohs, Miriam Hess, Konstantin Lindner, Julia, Schlüter, Sven Overhage (Hrsg.): Digitalisierung in der Hochschullehre – Perspektiven und Gestaltungsoptionen, Bamberg: Bamberg : University of Bamberg Press, 2023, S. 23-45
ISBN: 9783863098872
DOI: 10.20378/irb-89800 , , , :
2018
Pimp your lecture: Digitalisierung der Lehre als Motor für Veränderung - Auftrag an die Organisationsentwicklung der Hochschule.
In: Kerstin Mayrberger (Hrsg.): Synergien(n!). Beiträge zum Qualitätspakt Lehre im Jahre 2017. (24), 33–44. Hamburg., Hamburg: , 2018 (Universitätskolleg-Schriften, Bd.24)
URL: https://www.universitaetskolleg.uni-hamburg.de/publikationen/uk-schriften-024-9.pdf , :
2017
Pimp your lecture: Erfolgreiche Ansätze zur Unterstützung der Digitalisierung der Lehre an der Friedrich-AlexanderUniversität Erlangen-Nürnberg
In: Christoph Igel (Hrsg.): Bildungsräume Proceedings der 25. Jahrestagung der Gesellschaft für Medien in der Wissenschaft, Münster & New York: WAXMANN, 2017, S. 110-115 , , , :
2016
Mobile Learning Concepts for Older Adults: Results of a Pilot Study with Tablet Computers in France and Germany
DOI: 10.1007/978-3-319-39949-2_31 , , :
2015
Mobile Learning for older adults: new learning concepts for seniors without e-skills
ICERI2015 (Seville, 16.11.2015 - 18.11.2015) , , :
2014
Working Environment with Social and Personal Open Tools for Inquiry-Based Learning Pedagogic and Diagnostic Frameworks
In: The International Journal of Science, Mathematics and Technology Learning 20 (2014), S. 51-63
ISSN: 2327-7971
DOI: 10.18848/2327-7971/CGP/v20i04/59003
URL: http://ijlsmtl.cgpublisher.com/product/pub.266/prod.71 , , , , , , :
Video Use in Higher Education: Promoting High Quality Higher Education With Up-To-Date Media Approaches
EDEN 2014 ANNUAL Conference (Zagreb)
URL: http://www.eden-online.org/wp-content/uploads/2016/05/Annual_2014_Zagreb_BOA.pdf
(Conference report) , , :
How to teach entrepreneurship using serious games and web 2.0
14th IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies, ICALT 2014
DOI: 10.1109/ICALT.2014.72 , , , , :
2013
- Mikroyannidis A, Okada A, Scott P, Rusman E, Specht M, Stefanov K, Boytchev P, Protopsaltis A, Held P, Hetzner S, Kikis-Papadakis K, Chaimala F:
weSPOT: A Personal and Social Approach to Inquiry-Based Learning
In: Journal of Universal Computer Science 19 (2013), S. 2093-2111
ISSN: 0948-695X
DOI: 10.3217/jucs-019-14-2093
URL: http://www.jucs.org/doi?doi=10.3217/jucs-019-14-2093
weSPOT: A Personal and Social Approach to Inquiry-Based Learning
In: Journal of Universal Computer Science 19 (2013), S. 2093-2111
ISSN: 0948-695X , , , , , , , , , , :
StartUP_EU: Using game-based learning and Web 2.0 technologies to teach entrepreneurship to secondary education students
7th European Conference on Games Based Learning (Cork) , , , , :
2012
Serious Games in Formal and Informal Learning
In: eLearning papers (2012), S. 93-103
ISSN: 1887-1542 , , , :
Personalisation in e-learning, the key for success in learning in later life
Eden 2012 Annual Conference (Porto, 06.06.2012 - 09.06.2012) , :
Activity-based Competence Model - An Approach for 21st Century learners
7th Eden Research Workshop (Leuven, 22.10.2012 - 23.10.2012) , , , , :
2011
Serious Games and Formal and Informal Learning
In: eLearning papers (2011), Art.Nr.: 25
ISSN: 1887-1542 , , , :
Game-based learning for knowledge sharing and transfer: the e-VITA approach for intergenerational learning
In: Felicia Patrick (Hrsg.): Handbook of research on improving learning and motivation through educational games : multidisciplinary approaches, Hershey: Information Science Reference, 2011, S. 974-1003
ISBN: 978-1-60960-495-0
DOI: 10.4018/978-1-60960-495-0.ch045 , , , , , , :
Affective Metacognitive Scaffolding for the Enhancement of Experiential Training for Adult learners
1st European Workshop on Awareness and Reflection in Learning Networks, ARNets 2011 (Palermo, 20.09.2011 - 23.09.2011) , , , , , :
Adult Self-regulated Learning through Linking Experience in Simulated and Real World: A Holistic Approach
6th European Conference on Technology Enhanced Learning (Palermo, 20.09.2011 - 23.09.2011) , , , , :
2010
Improvement of identification keys by user-tracking
In: Nimis Pier L. (Hrsg.): Tools for identifying biodiversity : progress and problems, Trieste: EUT, 2010, S. 137-144 , , , :
Creative Learning with Serious Games - Guest Editorial
In: International Journal of Emerging Technologies in Learning 5 (2010), S. 4-6
ISSN: 1868-8799
DOI: 10.3991/ijet.v5s3.1495 , , , , :
Biodiversity teaching using KeyToNature E-Tools
IASK TL2010 (Seville, 29.11.2010 - 01.12.2010) , , , :
A MediaWiki implementation of single-access keys
In: Nimis Pier L. (Hrsg.): Tools for identifying biodiversity : progress and problems, Trieste: EUT, 2010, S. 77-82 , , , , , , , :
2009
Teaching biodiversity with innovative identification e-tools
7th Open Classroom Conference (Porto, 15.10.2009 - 17.10.2009) :
Storytelling and Serious Games for Creative Learning in an Intergenerational Setting
3rd European Conference on Games Based Learning (Graz, 12.10.2009 - 13.10.2009) , , , :
Serious Games and Storytelling as an innovative learning tool in the European school 2.0.
7th EDEN Open Classroom Conference (Porto, 15.10.2009 - 17.10.2009) , , :
E-VITA, life simulations in an intergenerational setting
In: Journal of e-learning and knowledge society 5 (2009), S. 59-65
ISSN: 1826-6223 , :
E-Learning for Senior Citizens
In: Bernath Ulrich (Hrsg.): Distance and e-learning in transition. Learning innovation, technology and social challenges, London: ISTE/John Wiley, 2009, S. 335-348 , :