Prof. Dr. Svenja Bedenlier
Funktion
Professorin für Pädagogik mit Schwerpunkt Digitalisierung in Hochschul- und Erwachsenenbildung | Interim ILI Sprecherin
Kontaktdaten
svenja.bedenlier@ili.fau.de
+49 (0) 9131 8561106
+49 (0) 9131 8561138
Raum 4-07
Arbeitsschwerpunkte
- Digitalisierung im Kontext von Internationalisierungsprozessen an Hochschulen
- Open and Distance Education
- Student engagement in digitalen Lehr-Lern-Settings
- Methode des Systematic Review
Projekte
- DaLi – Data Literacy for Citizenship
- Prüfung hoch III
- REMOTE.EDU – Empower teachers for remote online assessments in higher education
Publikationen (CRIS)
2023
Digitalität, Ethik und Bildung. Ein Narratives Review zu Systematisierung eines internationalen Forschungsfeldes
In: MedienPädagogik 19 (2023)
ISSN: 1424-3636
DOI: 10.21240/mpaed/jb19/2023.03.05.X , , :
Introduction to Global Perspectives and Internationalization in ODDE
In: Olaf Zawacki-Richter, Insung Jung (Hrsg.): Handbook of Open, Distance and Digital Education, Springer Nature, 2023
ISBN: 9789811920806
DOI: 10.1007/978-981-19-2080-6_85 :
Invisible borders in educational technology research? A comparative analysis
In: Etr&D-Educational Technology Research and Development (2023)
ISSN: 1042-1629
DOI: 10.1007/s11423-023-10195-3 , , , :
2022
Introduction to Global Perspectives and Internationalization in ODDE
In: SpringerPlus (2022), S. 1-10
ISSN: 2193-1801
DOI: 10.1007/978-981-19-0351-9_85-1 :
Stress development during emergency remote teaching in higher education
In: Learning and Individual Differences 98 (2022), Art.Nr.: 102178
ISSN: 1873-3425
DOI: 10.1016/j.lindif.2022.102178 , , , , , , :
The webcam and student engagement in synchronous online learning: visually or verbally?
In: Education and Information Technologies (2022)
ISSN: 1360-2357
DOI: 10.1007/s10639-022-11050-3 , , , , , :
Preservice Teachers' Online Self-Regulated Learning: Does Digital Readiness Matter?
In: Education Sciences 12 (2022)
ISSN: 2227-7102
DOI: 10.3390/educsci12040272 , , , , , , , :
Faculty perceptions, awareness and use of open educational resources for teaching and learning in higher education: a cross-comparative analysis
In: Research and Practice in Technology Enhanced Learning 17 (2022)
ISSN: 1793-7078
DOI: 10.1186/s41039-022-00185-z , , , , , , , , , , , , , :
The Structure of Social Networks and Its Link to Higher Education Students’ Socio-Emotional Loneliness During COVID-19
In: Frontiers in Psychology 12 (2022), Art.Nr.: 733867
ISSN: 1664-1078
DOI: 10.3389/fpsyg.2021.733867 , , , , , , :
Institutional Measures for Supporting OER in Higher Education: An International Case-Based Study
In: Open Education Studies 4 (2022), S. 310-321
ISSN: 2544-7831
DOI: 10.1515/edu-2022-0019 , , , , , , , , , , , , , :
Do Higher Education Students Have the Means to Learn During the COVID-19 Pandemic? Student Demands for Distance Learning in a Suddenly Digital Landscape
In: Journal for Educational Research Online 14 (2022), S. 174-185
ISSN: 1866-6671
DOI: 10.31244/jero.2022.01.08 , , , , , :
Do higher education students have the means to learn during the Covid-19 pandemic? Student demands for distance learning in a suddenly digital landscape
In: Journal for Educational Research Online 14 (2022), S. 174-185
ISSN: 1866-6671
DOI: 10.25656/01:24877
URL: https://psyarxiv.com/5ngm9/ , , , , , :
Digital readiness and its effects on higher education students’ socio-emotional perceptions in the context of the COVID-19 pandemic
In: Journal of Research on Technology in Education 54 (2022), S. 267-280
ISSN: 1539-152
DOI: 10.1080/15391523.2020.1846147 , , , , , :
2021
Correction to: Emergency remote teaching in higher education: mapping the first global online semester (International Journal of Educational Technology in Higher Education, (2021), 18, 1, (50), 10.1186/s41239-021-00282-x)
In: International Journal of Educational Technology in Higher Education 18 (2021), Art.Nr.: 61
ISSN: 2365-9440
DOI: 10.1186/s41239-021-00298-3 , , , :
Akademische Mediennutzung Studierender im Corona-Semester 2020
In: MedienPädagogik 40 (2021), S. 229-252
ISSN: 1424-3636
DOI: 10.21240/mpaed/40/2021.11.18.X , , , , , :
Helplessness among University Students: An Empirical Study Based on a Modified Framework of Implicit Personality Theories
In: Education Sciences 11 (2021), Art.Nr.: 630
ISSN: 2227-7102
DOI: 10.3390/educsci11100630 , , , , :
Emergency remote teaching in higher education: mapping the first global online semester
In: International Journal of Educational Technology in Higher Education 18 (2021), Art.Nr.: 50
ISSN: 2365-9440
DOI: 10.1186/s41239-021-00282-x , , , :
The Digital Turn in Internationalization. Konzepte, Strategien und Praktiken.2021
(Zeitschrift für Hochschulentwicklung)
URL: https://zfhe.at/index.php/zfhe/issue/view/70 , (Hrsg.):
Wie gestresst sind Lehramtsstudierende im Kontext der Umstellung auf digitale Lehre?
In: Lehrerbildung auf dem Prüfstand (2021), S. 152-169
ISSN: 1867-2779 , , , , , , :
Wie gestresst sind Lehramtsstudierende im Kontext der Umstellung auf digitale Lehre?
In: Lehrerbildung auf dem Prüfstand 14 (2021), S. 152-169
ISSN: 1867-2779 , , , , , , :
Self-Regulated Resource Management in Emergency Remote Higher Education – Status Quo and Predictors
In: Frontiers in Psychology (2021)
ISSN: 1664-1078
DOI: 10.3389/fpsyg.2021.672741 , , , , , , :
International Collaboration in the Field of Educational Research: A Delphi Study
In: Journal of New Approaches in Educational Research 10 (2021), S. 190-213
ISSN: 2254-7339
DOI: 10.7821/naer.2021.7.614 , , :
Helplessness Among University Students: An Empirical Study Based on a Modified Framework of Implicit Personality Theories
In: Journal of Science Education (2021)
ISSN: 0124-5481
DOI: 10.31234/osf.io/md93x
URL: https://psyarxiv.com/md93x/ , , , , :
“Generation invisible?“. Higher education students’ (non)use of webcams in synchronous online learning
In: International Journal of Educational Research Open (2021)
ISSN: 2666-3740
DOI: 10.1016/j.ijedro.2021.100068 , , , , , , :
2020
Engaging students through virtual mobility: A systematic mapping review
In: Chang S, Gomes C (Hrsg.): Digital Experiences of International Students: Challenging Assumptions and Rethinking Engagement., Abingdon, New York: Routledge, 2020, S. 85-105 (Internationalization in Higher Education)
ISBN: 9780367226329 , :
Female top performers in higher education STEM and humanities: socio-emotional perceptions and digital learning-related characteristics during COVID-19
In: Journal for the Education of Gifted Young Scientists (2020)
ISSN: 2147-9518
DOI: 10.17478/jegys.811344 , , , , :
Elements of Open Education: An Invitation to Future Research
In: International Review of Research in Open and Distance Learning 21 (2020)
ISSN: 1492-3831
DOI: 10.19173/irrodl.v21i3.4659 , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , :
Online Learning
In: Papa R (Hrsg.): Oxford Research Encyclopedia of Education, New York: Oxford University Press, 2020 (Oxford Research Encyclopedias)
ISBN: 9780190264093
DOI: 10.1093/acrefore/9780190264093.013.674
(Lexikonbeitrag) , :
A Comparative Study of National Infrastructures for Digital (Open) Educational Resources in Higher Education
In: Open Praxis 12 (2020), S. 241-256
ISSN: 1369-9997
DOI: 10.5944/openpraxis.12.2.1071 , , , , , , , , , , , , , , , :
,Bildung’ und ,Digitalisierung’ im Spiegel von Digitalisierungsstrategien
In: Zeitschrift für Hochschulentwicklung 15 (2020), S. 41-59-59
ISSN: 0250-6467
URL: https://zfhe.at/index.php/zfhe/article/view/1317 , :
Mapping research in student engagement and educational technology in higher education: a systematic evidence map
In: International Journal of Educational Technology in Higher Education 17 (2020), Art.Nr.: 2
ISSN: 2365-9440
DOI: 10.1186/s41239-019-0176-8
URL: https://educationaltechnologyjournal.springeropen.com/articles/10.1186/s41239-019-0176-8 , , , , :- (Hrsg.):
Systematic Reviews in Educational Research. Methodology, Perspectives and Application
Springer VS, 2020
ISBN: 978-3-658-27601-0
DOI: 10.1007/978-3-658-27602-7
URL: https://www.springer.com/gp/book/9783658276010
„I can do this – better than I thought. Instructors‘ experiences of the digital summer term 2020“.
EDEN 11th Research Workshop. (Lissabon, 21.10.2020 - 23.10.2020)
DOI: 10.38069/edenconf-2020-rw-0002 , :
Facilitating student engagement through educational technology in higher education: A systematic review in the field of arts and humanities
In: Australasian Journal of Educational Technology 36 (2020), S. 126-150
ISSN: 1449-5554
DOI: 10.14742/AJET.5477 , , , , :
Digital readiness and its effects on higher education students’ socio-emotional perceptions in the context of the COVID-19 pandemic
In: Journal of Research on Technology in Education (2020)
ISSN: 1539-152
DOI: 10.1080/15391523.2020.1846147
URL: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/15391523.2020.1846147 , , , , , :
Digitalisierung hochschulischer Lehre und der third space: Hochschulprofessionelle als WegbereiterInnen für seamless learning?
In: Claude Müller Werder, Jennifer Erlemann (Hrsg.): Seamless Learning – lebenslanges, durchgängiges Lernen ermöglichen. Medien in der Wissenschaft, Band 77. Waxmann. Münster, New York., 2020 , :
2019
- Bedenlier S, Bond M, Buntins K, Zawacki-Richter O, Kerres, M:
Learning by doing? Practical reflections on conducting a systematic review in educational technology research
In: Zawacki-Richter O, Kerres M, Buntins K, Bond M, Bedenlier S (Hrsg.): Systematic Reviews in Educational Research. Methodology, Perspectives and Application, Wiesbaden: Springer, 2019, S. 111-127
DOI: 10.1007/978-3-658-27602-7_7
Turkey
In: Qayyum A, Zawacki-Richter O (Hrsg.): Open and Distance Education in Asia, Africa and the Middle East: National Perspectives in a Digital Age., Singapore: Springer, 2019, S. 105-119 (Springer Briefs in Open and Distance Education, Bd.2)
DOI: 10.1007/978-981-13-5787-9
URL: https://www.springer.com/gp/book/9789811357862 , , :
Facilitating student engagement through educational technology: Towards a conceptual framework
In: Journal of Interactive Media in Education 2019 (2019), Art.Nr.: 11
ISSN: 1365-893X
DOI: 10.5334/jime.528 , :
2018
Digital transformation in German higher education: student and teacher perceptions and usage of digital media
In: International Journal of Educational Technology in Higher Education 15 (2018), Art.Nr.: 48
ISSN: 2365-9440
DOI: 10.1186/s41239-018-0130-1 , , , , :
‘The Impact of my Work would be Greater here than there’: Implications of the International Mobility of Colombian Academics
In: Research in Comparative and International Education 13 (2018), S. 378-396
ISSN: 1745-4999
DOI: 10.1177/1745499918784681 :
Two Decades of Research Into the Internationalization of Higher Education: Major Themes in the Journal of Studies in International Education (1997-2016)
In: Journal of Studies in International Education 22 (2018), S. 108-135
ISSN: 1028-3153
DOI: 10.1177/1028315317710093 , , :
Social network analysis of international student mobility: uncovering the rise of regional hubs
In: Higher Education 75 (2018), S. 517-535
ISSN: 0018-1560
DOI: 10.1007/s10734-017-0154-9 , , :
2017
Internationalization within higher education and its influence on faculty: experiences of Turkish academic staff
In: Journal of Research in International Education 16 (2017), S. 185-196
ISSN: 1475-2409
DOI: 10.1177/1475240917724272 :
2016
Jung I, Gunawardena CN: Book Review: Culture and Online Learning. Global Perspectives and Research
In: International Review of Research in Open and Distributed Learning, ATHABASCA UNIV PRESS, 2016, S. 256-258
URL: http://www.irrodl.org/index.php/irrodl/article/view/2492/3661
(Rezension) :
Teaching Trends 2016: Digitalisierung in der Hochschule: mehr Vielfalt in der Lehre
Münster New York: Waxmann, 2016
(Digitale Medien in der Hochschullehre, Bd. 5)
ISBN: 978-3-8309-3548-3 , , , , (Hrsg.):
2015
Weller, M: Book review: The battle for open: how openness won and why it doesn’t feel like victory
In: Open Learning: The Journal of Open, Distance and e-Learning, 2015, S. 282-285
DOI: 10.1080/02680513.2015.1104501
(Rezension) :
Zur Rolle und Bedeutung von digitalen Medien in Internationalisierungsstrategien deutscher Hochschulen
12 (2015)
URL: https://hochschulforumdigitalisierung.de/sites/default/files/dateien/HFD AP Nr 12_Zur Rolle und Bedeutung von digitalen Medien in Internationalisierungsstrategien.pdf
(Working Paper) , :
Internationalization of higher education and the impacts on academic faculty members
In: Research in Comparative and International Education 10 (2015), S. 185-201
ISSN: 1745-4999
DOI: 10.1177/1745499915571707 , :
The Development of Distance Education Systems in Turkey, the Russian Federation and Saudi Arabia
In: European Journal of Open, Distance and e-Learning 18 (2015), S. 113-129
ISSN: 1027-5207 , , , , , :
Vita
Svenja Bedenlier ist seit März 2020 Juniorprofessorin für E-Learning in Hochschulen und Erwachsenenbildung am Department Pädagogik und dem Institut für Lern-Innovation.
Von Oktober 2012 bis Mai 2019 arbeitete sie als wissenschaftliche Mitarbeiterin an der Professur für Wissenstransfer und Lernen mit neuen Technologien an der Carl von Ossietzky Universität Oldenburg. Hier war sie in den Projekten „Gelingensbedingungen aktivierender Lehr-Lernsettings mit digitalen Medien an Hochschulen – ActiveLeaRn“ und „Digitale Bildungsarchitekturen. Offene Lernressourcen in verteilten Lerninfrastrukturen- EduArc“ beschäftigt und forschte zu den Themen Digitalisierung und Internationalisierung im Hochschulkontext. Von Juni 2019 bis März 2020 war Svenja Bedenlier Referentin für Internationalisierung an der FernUniversität in Hagen.
Im Rahmen ihrer Promotion zum Thema der Internationalisierung von Hochschulen und ihren Auswirkungen auf WissenschaftlerInnen und Wissenschaftler verbrachte sie Forschungsaufenthalte in der Türkei und in Kolumbien. Zwischen 2007 und 2012 studierte sie den Bachelor Pädagogik / Gender Studies und den Master Erziehungs- und Bildungswissenschaften (Lebenslanges Lernen / Bildungsmanagement) an der Carl von Ossietzky Universität Oldenburg und der Marmara Universität in Istanbul.