Project Description
HealthyMindEd aims to raise awareness of student and teacher wellbeing at national and international level and to equip university staff with the knowledge and skills to design digital teaching-learning environments that promote health. Based on an international literature review and research, policy recommendations for higher education institutions will be derived and an interactive online platform with methods, pedagogical approaches, best practices and information material will be developed. The aim is to promote and sustain mental, physical and social wellbeing in the digitalised Higher education environment.
At its core, the project views wellbeing in Higher Education as a multi-dimensional construct that includes an individual’s ability to fully exercise their cognitive, emotional, physical, and social capacities, leading to flourishing and positive contributions to the academic community and society. Wellbeing is shaped by social, economic, environmental, and digital factors, with digital spaces playing a key role in engagement, mental health, and social interaction.
To address these challenges, HealthyMindEd provides educators and students with innovative teaching strategies, pedagogical methods and best practices to develop balanced and supportive digital teaching and learning environments. By integrating wellbeing into the digital experience, the project advances higher education as a space that promotes both academic excellence and holistic personal development.
Main Outcomes of the project:
(1) Comprehensive Research Report:
- Synthesis of findings from a broad review of international research, focus groups and surveys conducted across all partner organisations.
- It aims to provide a sound comprehensive overview of the current state, needs, and existing approaches to mental, physical, and social wellbeing among both teaching staff and students in European higher education institutions.
(2) Policy Recommendations
- Creation of objective policy recommendations, based on the insights from the research findings, specifically for higher education decision- and policymakers, as well as for teaching staff and students.
(3) Interactive Online Platform & Community of Practice
- to establish awareness and promote mental, physical, and social wellbeing strategies of teaching staff and students
- The platform will function as a lively hub where educators and learners can access purposefully selected methods, best practices and resources, share experiences, collaborate, and engage in discussions
- To ensure effective and easily integration into daily-practice, high-quality multimedia content will be developed, produced and integrated
HealthyMindEd zielt darauf ab, das Bewusstsein für das soziale, psychische und körperliche Wohlbefinden von Studierenden und Lehrenden auf nationaler und internationaler Ebene zu schärfen und Hochschulangehörige mit dem Wissen und den Fähigkeiten auszustatten, gesunde digitale Lehr-Lern-Umgebungen zu gestalten. Auf der Grundlage einer internationalen Literaturreview und Forschung werden politische Empfehlungen für Hochschulen abgeleitet und eine interaktive Online-Plattform mit Methoden, pädagogischen Ansätzen, Best Practices und Informationsmaterial entwickelt. Ziel ist es, das psychische, physische und soziale Wohlergehen in der digitalisierten Hochschulumgebung zu fördern und zu erhalten.
Das Projekt versteht unter Wohlbefinden in der Hochschulbildung ein mehrdimensionales Konstrukt, das die Fähigkeit des Einzelnen einschließt, die kognitiven, emotionalen, körperlichen und sozialen Fähigkeiten voll auszuschöpfen, was zu Wohlbefinden und positiven Beiträgen für die akademische Gemeinschaft und die Gesellschaft führt. Das Wohlbefinden wird von sozialen, wirtschaftlichen, ökologischen und digitalen Faktoren beeinflusst, wobei digitale Räume eine Schlüsselrolle für Engagement, psychische Gesundheit und soziale Interaktion spielen.
Um diesen Herausforderungen zu begegnen, bietet HealthyMindEd Hochschullehrenden und Studierenden innovative Lehrstrategien, pädagogische Methoden und bewährte Verfahren zur Entwicklung ausgewogener und unterstützender digitaler Lehr- und Lernumgebungen. Durch die Integration des Wohlbefindens in die digitale Erfahrung fördert das Projekt die Hochschulbildung als einen Raum, der sowohl akademische Spitzenleistungen als auch die ganzheitliche persönliche Entwicklung fördert.
Ergebnisse:
(1) Umfassender Forschungsbericht:
- Synthese der Ergebnisse einer breit angelegten Überprüfung internationaler Forschungsarbeiten, Fokusgruppen und Umfragen, die von allen Partnerorganisationen durchgeführt wurden.
- Ziel ist es, einen fundierten, umfassenden Überblick über den aktuellen Stand, die Bedürfnisse und die bestehenden Ansätze zum psychischen, physischen und sozialen Wohlbefinden von Lehrkräften und Studierenden an europäischen Hochschulen zu geben.
(2) Politikempfehlungen
- Erstellung objektiver politischer Empfehlungen, basierend auf den Erkenntnissen aus den Forschungsergebnissen, speziell für hochschulpolitische Entscheidungsträger sowie für Lehrkräfte und Studierende.
(3) Interaktive Online-Plattform & Community of Practice
- Die Plattform wird als lebendiger Hub fungieren, auf der Lehrende und Lernende Zugang zu gezielt ausgewählten Methoden, bewährten Verfahren und Ressourcen haben, Erfahrungen austauschen, zusammenarbeiten und sich an Diskussionen beteiligen können
- Um eine effektive und einfache Integration in die tägliche Praxis zu gewährleisten, werden hochwertige Multimedia-Inhalte entwickelt, produziert und integriert.
Funded by the European Union. Views and opinions expressed are however those of the author(s) only and do not necessarily reflect those of the European Union or the European Education and Culture Executive Agency (EACEA). Neither the European Union nor EACEA can be held responsible for them.
Project Number: 2024-1-DE01-KA220-HED-000245442
Projektdetails
Projektverantwortlich
Isabella DoblerTel. +49 (0) 9131 85 61115
E-Mail schreiben
Ansprechpartner/innen
Alfredo Salomão FilhoTel. +49 (0) 9131 85-61117
E-Mail schreiben
Tanja Tillmanns
E-Mail schreibenZur Projekt-Website
Projektlaufzeit
01.11.2024–30.06.2027Projekt aktiv
Koordination
- Institut für Lern-Innovation (ILI) (Deutschland)
Beteiligte Institutionen
- Warwick University (Vereinigtes Königreich)
- Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) (Spanien)
- Media & Learning Association (Belgien)
- Institut für Lern-Innovation (ILI) (Deutschland)
Projektverantwortlich
Isabella DoblerTel. +49 (0) 9131 85 61115
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Ansprechpartner/innen
Alfredo Salomão FilhoTel. +49 (0) 9131 85-61117
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Tanja Tillmanns
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Projektlaufzeit
01.11.2024–30.06.2027Projekt aktiv